Algebra FX 2.0
Algebra FX 2.0 to kalkulator graficzny produkcji CASIO. Jestem w posiadaniu takowego, stąd umieszczam tutaj kilka informacji o nim, oraz programy mojego autorstwa napisane na ten właśnie kalkulator.
Informacje
Algebra FX 2.0 wygląda tak jak pokazuje to Ryc. 1. Oto dane techniczne:
- Waży 213 g
- Wymiary to 19,5 / 82 / 178 mm
- Zasilany jest czterema bateriami AAA i jedną CR-2032 (backup).
- 144 kB pamięci RAM i 768 kB pamięci ROM
- Wyświetlacz monochromatyczny 64 na 128 px (8 linii po 21 znaków)
- Posiada 1095 funkcji
- Schowek i graficzne menu
- Programowanie w języku typu BASIC
- Można instalować nowe aplikacje (port COM)
- Możliwość połączenia z komputerem
- Możliwość zmiany języka dla soft'u
- Zaawansowane operacje matematyczne etc.
Programowanie
Na Algebrze FX 2.0 można pisać programy w specyficznym języku programowania á la BASIC. Do tego celu służy menu PRGM (8) - Ryc. 2.
Ryc. 2. Widok na menu główne.
Do pisania programów można także wykorzystać dostępny freeware rozpowszechniany przez CASIO - program FA-123. Umożliwia on przechwytywanie screenów z kalkulatora oraz wymianę programów. Kolejnym programem do komunikacji z kalkulatorem jest również darmowy CASIO Add-in Installer, który umożliwia instalowanie dodatkowych aplikacji. Można je znaleźć w Internecie (różnego rodzaju gry, kalendarze, notatniki, programy naukowe etc.). Natomiast komercyjnymi produktami są FX-Link-Kit firmy CYNOX i FX-Interface firmy Yellow.
Wszystkie te programy korzystają z przewodu do komunikacji COM o nazwie SB-87 dostarczanego wraz z kalkulatorem bądź do nabycia osobno.
Ryc. 3.Kabel do komunikacji COM: SB-87.
W Polsce kalkulatory Algebra FX 2.0 (także Plus) są rozprowadzane przez firmę Zibi. Oto: adresy salonów.
Wróćmy jednak do samego programowania. Po wejściu do menu PRGM ukazuje nam się lista obecnie zapisanych programów (przy pierwszym otworzeniu jest ona oczywiście pusta).
Ryc. 5. Lista dostępnych programów w menu PRGM.
Szczegółowy kurs pisania programów na Algebrze FX 2.0 (i podobnych) znajduje się w instrukcji obsługi oraz na chemmix: Programowanie na Algebra FX 2.0. Tu omawiam tylko podstawy potrzebne do nauczenia się jak przepisać proste programy na kalkulator.
Tak więc wybieramy opcję New. Algebra prosi o podanie nazwy dla nowego programu.
Wpiszmy ją używając znaków dostępnych z klawiatury A-Z, 0-9 oraz +, -, ×, /, r, θ, ., [, ], {, }, ", ', ~. To chyba wszystkie. W naszym przykładzie użyjemy nazwy PROGRAM1.
Algebra automatycznie po zatwierdzeniu nazwy przeniesie nas do okna edycji programu. Tu mamy możliwość wprowadzenia kodu źródłowego.
Napiszmy taki prosty program (kombinacje klawiszy):
[ALPHA] [EXP] [X,θ,T] [ALPHA] [EXP] [SHIFT] [VARS] [F3] [→] [X,θ,T] [EXE]
[ALPHA] [EXP] [X,θ,T] [X2] [SHIFT] [.] [ALPHA] [EXP] [EXE]
[X,θ,T] [X2] [ESC]
Wszystko powinno wyglądać tak:
Program będzie pobierał liczbę, wyliczał jej kwadrat i zwracał wynik na ekran, zaczeka na potwierdzenie obejrzenia wyniku i ulegnie terminacji (zakończeniu).
↓
↓
↓
↓
Jeśli będziesz pisać lub przepisywać programy a nie znajdziesz potrzebnej opcji w żadnym z podręcznych menu zawsze możesz użyć kombinacji klawiszy [CTRL] [F4]. Wyświetli się wtedy katalog alfabetyczny wszystkich dostępnych funkcji, stałych i symboli (sporo tego).
Ryc. 15. Menu dostępne po wybraniu kombinacji klawiszy: [CTRL] [F4] [F6] [F6] [F5] (↓) (→) (↓). Funkcja PxlTest(.
Programy
Tu zamieszczam różne programy mojego autorstwa. Można je przepisać lub pobrać plik ze wszystkimi programami: all.cat.
Snake I
Stosunkowo prosty wąż. Gra standardowo polega na zbieraniu migających punktów wężem, który nie może się dotknąć. Można przechodzić przez ściany. Istnieje możliwość wprowadzenia różnych plansz, tyle że punkt do zjedzenia może znaleźć się wtedy w niedostępnym miejscu. Gdy uzbieramy ok. 40 punktów gra zaczyna strasznie mulić, gdyż znajdują się tam skomplikowane operacje na czterech listach (mam nadzieję to poprawić).
Poniżej kod źródłowy do ew. przepisania:
H-Copy
H-Copy to prościutki program, który pozwala na wykonanie zrzutu ekranu programu w trybie graficznym. Gdy chcemy taki zrzut wykonać przerywamy program klawiszem [AC/ON] wchodzimy do menu PRGM i uruchamiamy H-COPY. Uzyskamy możliwość zapisu zrzutu jako obrazka lub wyślemy go przez COM do komputera.